Candidaţii la examenele de obţinere a permiselor de conducere auto trebuie
să fie pregătitţi cu schimbările pe care Ministerul Afacerilor Interne le-a
prevăzut la procedura de examinare.
Atât viitorii şoferi, dar mai ales cei care lucrează în şcolile de
şoferi, trebuie să şite noile reglmentări.
Deocamdată, modificările se află la faza de proiect, urmând ca data
intraării în vicgoare să fie anunţată.
Iată ce schimbări sunt pregătite în proiect:
1. La articolul 2, literele b) şi f) a se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„b) candidaţi - cetăţenii români şi străinii cu domiciliul sau reşedinţa
în România, precum şi cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului
Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene cu drept de rezidenţă în
România pe o perioadă mai mare de 3 luni ori aflaţi la studii în România pentru
o perioadă de cel puţin 6 luni, care solicită examinarea pentru obţinerea
permisului de conducere sau a unor noi categorii ale acestuia;
....
f) proba practică – probă constând în efectuarea unor manevre practice
de conducere a vehiculului pe drumurile publice şi/sau în poligon;”
2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.3 - (1) Examinarea se efectuează:
a) de către serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă
teritorială candidaţii îşi au domiciliul sau reşedinţa;
b) de către serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă
teritorială candidaţii cetăţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene,
Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei
Elveţiene cu drept de rezidenţă în România pe o perioadă mai mare de 3
luni îşi au rezidenţa;
c) de către serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă
teritorială se află instituţia de învăţământ, în cazul candidaţilor cetăţeni ai
statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European sau ai
Confederaţiei Elveţiene aflaţi la studii în România pentru o perioadă de cel
puţin 6 luni.
(2) Dovada existenţei uneia din situaţiile prevăzute la alin. (1) se
face cu documente aflate în termen de valabilitate, după cum urmează:
a) pentru cetăţenii români, cu actul de identitate;
b) pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului
Economic European şi pentru cetăţenii Confederaţiei Elveţiene, cu documentul
care atestă dreptul de rezidenţă în România pe o perioadă mai mare de 3 luni,
ori care atestă că se află la studii în România pe o perioadă mai mare de
6 luni;
c) pentru străini, cu documentul care atestă dreptul de şedere temporară
sau dreptul de şedere pe termen lung.
(3) Examinarea, la ambele probe, se efectuează la acelaşi serviciu
public comunitar.
(4) Proba practică se susţine numai cu examinatori atestaţi de către
D.R.P.C.I.V. Aceştia pot fi diferiţi pentru fiecare dintre componentele probei
practice.”2
3. După articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 31, care va
avea următorul cuprins:
„Art. 31
– (1) Examinarea se desfăşoară prin susţinerea, succesiv, a probei
teoretice şi a probei practice.
(2) Rezultatul examinării se consemnează, pentru fiecare probă
susţinută, prin calificativul „admis”
sau „respins”.
(3) Promovarea examenului este supusă următoarelor reguli:
a) calificativul „admis” la proba teoretică permite, pentru o perioadă
de un an de la data absolvirii cursurilor de pregătire teoretică şi practică,
accesul la susţinerea probei practice;
b) calificativul „respins” la proba teoretică blochează accesul la
susţinerea probei practice; proba teoretică poate fi susţinută, în cadrul unei
noi examinări, după cel puţin 15 zile de la data obţinerii calificativului;
c) calificativul „admis” la proba practică în poligon permite accesul la
susţinerea probei practice pe traseu;
d) calificativul „respins” la proba practică permite reluarea susţinerii
acesteia, după cel puţin 15 zile de la data obţinerii calificativului şi
prezentarea dovezii efectuării a 6 ore de pregătire practică, cu respectarea
termenului prevăzut la lit. a);
e) calificativul „admis” la proba teoretică şi la proba practică
reprezintă promovarea examenului pentru categoria solicitată.
(4) Candidatul care nu promovează ambele probe în termen de un an de la
data absolvirii cursurilor de pregătire teoretică şi practică, este declarat
„respins”; în acest caz, examinarea este condiţionată de efectuarea unui nou
curs de pregătire.
(5) Pentru candidaţii aflaţi în situaţia prevăzută la art. 6 alin. (4),
calificativul „admis” la proba teoretică rămâne valabil pe o perioadă de un an
de la data primei prezentări în vederea programării pentru examinare.
Candidaţii declaraţi „respins” se pot programa pentru o nouă examinare fără
efectuarea unui curs de pregătire teoretică şi practică.
4. La articolul 4, după alineatul (2) se introduc două noi alineate,
alineatele (21) şi (22), cu următorul cuprins:„(21) Susţinerea probei practice
se realizează astfel:
a) numai în poligon, pentru autovehiculele din categoria AM;
b) în poligon şi traseu, pentru autovehiculele din categoriile A1, A2 şi
A;
c) numai în traseu, pentru autovehiculele din categoriile B1, B, BE, C1,
C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv.(22) Modul de organizare a
activităţilor necesare desfăşurării probei practice se stabileşte prin ordin al
prefectului, cu avizul D.R.P.C.I.V.”
5. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.6 - (1) La data programării, respectiv la data susţinerii probelor
de examen, candidaţii trebuie să îndeplinească, potrivit legii, condiţiile de
vârstă, să fie apţi din punct de vedere medical, să facă dovada pregătirii
teoretice şi practice prin cursuri organizate în condiţiile legii, să nu se
afle în una din situaţiile prevăzute la art. 24 alin.(6) din ordonanţa de
urgenţă şi să facă dovada domiciliului saureşedinţei în România sau a prezenţei
la studii în România, potrivit art. 23 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
(2) Dosarul de examinare trebuie sa conţina următoarele documente:
a) cererea-tip, semnată de candidat, prevăzută în anexa nr. 1;
b) fişa de şcolarizare în care se consemnează şi avizul medical „apt
pentru conducerea vehiculelor din grupa ...”, corespunzător categoriei pentru
care se solicită examinarea, prevăzută în anexa nr. 2; documentul eliberat de
unitatea de asistenţă medicală autorizată, care atestă grupa de 3 vehicule pe
care solicitantul este apt să le conducă, se păstrează la unitatea autorizată
care a pregătit candidatul;
c) certificatul de cazier judiciar;
d) copia actului de identitate valabil;
e) dovada de plată a taxelor şi tarifelor aferente obţinerii permisului
de conducere.
(3) Candidaţii la obţinerea unui permis de conducere din categoria AM,
care fac dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de
legislaţie rutieră specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul
unei unităţi autorizate, sunt exceptaţi de la prezentarea documentului prevăzut
la alin. (2) lit. b).
(4) Candidatul al cărui permis de conducere a fost anulat ca urmare a
rămânerii definitive a unei hotărâri judecătoreşti de condamnare pentru una
dintre faptele prevăzute la art.114 alin.(1) şi art.115 alin.(1) din ordonanţa
de urgenţă, prezintă documentele prevăzute la alin. (2) lit. a), c)-e) şi
trebuie să facă dovada că este apt din punct de vedere psihologic, printr-un
document eliberat de un laborator de specialitate autorizat.
(5) Taxele şi tarifele aferente obţinerii permisului de conducere se pot
încasa şi la ghişeele serviciilor publice comunitare competente să efectueze
examinarea candidaţilor, în condiţiile stabilite prin ordin al prefectului.
(6) Candidaţii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani trebuie să
prezinte, pe lângă documentele de la alin. (1) şi o declaraţie notarială
privind acordul părinţilor, sau, după caz, al tutorelui, curatorului sau
persoanei în îngrijirea ori supravegherea căruia se află, pentru participarea
la examinare.
(7) În cazul în care se solicită obţinerea mai multor categorii, fiecare
dosar întocmit pentru categoria solicitată suplimentar trebuie să conţină câte
o copie a certificatului de cazier judiciar original.
(8) În cazul străinilor şi al cetăţenilor statelor membre ale Uniunii
Europene sau ale Spaţiului Economic European, certificatul de cazier judiciar
este cel eliberat de Inspectoratul General al Poliţiei Române, potrivit legii.”
6. Alineatul (2) al articolului 7 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Atunci când se solicită permise de conducere pentru mai multe
categorii, probele se susţin în zile diferite, pentru fiecare categorie de
permis de conducere solicitată, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor
alin. (1).”
7. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.8 - (1) Examinarea se efectuează numai după programarea
candidaţilor în acest scop.
(2) Candidaţii susţin proba teoretică în ziua în care se prezintă în
vederea programării.
(3) Solicitarea privind programarea candidaţilor se poate efectua şi
prin intermediul unităţilor autorizate în care aceştia au urmat cursurile de
pregătire teoretică şi practică, prin utilizarea unei aplicaţii informatice
pusă la dispoziţie gratuit de către D.R.P.C.I.V., în baza unui protocol.
(4) În situaţia prevăzută la alin.(3), candidaţii aflaţi la prima
examinare se prezintă în vederea susţinerii probei teoretice în cel mult 3 zile
lucrătoare de la data solicitării programării de către unitatea autorizată, în
caz contrar, solicitarea de programare îşi pierde valabilitatea.
(5) După susţinerea probei teoretice, candidaţii declaraţi „admis” se
programează pentru susţinerea probei practice, în limita locurilor disponibile.
(6) Şeful serviciului public comunitar stabileşte zilnic examinatorii
care desfăşoară activităţi de examinare. Repartizarea examinatorilor, câte unul
pentru fiecare programator, se face de către sistemul informatic, în mod
aleatoriu.
(7) Programatoarele şi anexa la testul de examen se listează zilnic, de
regulă la începutul programului de lucru. Anexa la testul de examen are
conţinutul prevăzut în anexa nr.3 şi se listează în două exemplare. La
susţinerea probei practice, ambele exemplare ale anexei se completează de către
examinator şi se semnează de către persoanele prevăzute în formular, iar unul
dintre exemplare se înmânează candidatului declarat „respins” la această
probă.”
8. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.9 - Examinarea candidaţilor la proba teoretică se desfăşoară în
săli adecvate acestei activităţi, stabilite prin dispoziţie a şefului
serviciului public comunitar, cu aprobarea prefectului şi avizul D.R.P.C.I.V.
Avizul se acordă cu privire la echipamentele şi comunicaţiile asigurate de
către D.R.P.C.I.V. Accesul candidaţilor în sălile de examinare este gratuit.”
9. La articolul 10, alineatele (1) şi (2), precum şi punctele A şi B din
cadrul alineatului (5), se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 10 - (1) Întrebările pe baza cărora se susţine proba teoretică şi
răspunsurile aferente acestora, din care sunt generate testele de examen, se
elaborează şi se administrează de către D.R.P.C.I.V., în mod unitar la nivelul
întregii ţări, prin intermediul unei aplicaţii informatice.
(2) Proba teoretică cuprinde un număr diferenţiat de întrebări
particularizate pentru fiecare categorie, criteriile de promovabilitate fiind
următoarele:
a) pentru categoriile AM, A1, A2 şi A, testul cuprinde 20 întrebări,
timpul de soluţionare fiind de 20 minute. Se declară „admis” candidatul care
răspunde corect la cel puţin 17 întrebări;
b) pentru categoriile B1, B, C1, C, Tr, D1, D, Tb şi Tv, testul cuprinde
26 întrebări, timpul de soluţionare fiind de 30 minute. Se declară „admis”
candidatul care răspunde corect la cel puţin 22 întrebări;
c) pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E şi DE, testul cuprinde 11
întrebări, timpul de soluţionare fiind de 15 minute. Se declară „admis”
candidatul care răspunde corect la cel puţin 9 întrebări.
……….
(5) Testele trebuie sa cuprindă şi noţiuni specifice categoriilor pentru
care se susţine
examinarea, după cum urmează:
A. pentru categoriile AM, A1, A2 şi A:
a) folosirea echipamentelor de protecţie, cum ar fi: mănuşile, cizmele,
îmbrăcămintea şi casca;
b) vizibilitatea motocicliştilor pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) riscurile legate de diferitele condiţii de circulaţie, acordându-se
atenţie şi porţiunilor alunecoase de şosea, gurilor de canal, marcajelor
rutiere aplicate pe carosabil, şinelor de tramvai etc;
d) elementele mecanice legate de siguranţa conducerii auto, acordându-se
atenţie şi comutatorului pentru întreruperea curentului în cazuri de urgenţa,
curelei de transmisie şi nivelului de ulei;
B. pentru categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D şi DE:
a) regulile referitoare la durata de conducere şi perioadele de repaus,
conform Regulamentului
(CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15
martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în
domeniul transporturilor rutiere, de modificare a regulamentelor (CEE) nr.
3.821/85 şi (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului
(CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului, cu modificarile ulterioare; utilizarea
dispozitivului de înregistrare prevazut de Regulamentul (CEE) nr. 3.821/85 al
Consiliului din 20 decembrie 1985 privind aparatura de înregistrare în
transportul rutier, cu modificarile ulterioare;
b) regulile referitoare la tipul de transport: de mărfuri sau de
călători;
c) documentele referitoare la vehicul şi la transport, necesare pentru
transportul naţional şi internaţional de mărfuri şi călători;
d) comportamentul care trebuie adoptat în caz de accident; cunoaşterea
măsurilor care trebuie luate după un accident sau un eveniment similar, mai
ales a intervenţiilor de evacuare a pasagerilor, precum şi cunoştinţe de bază
în materie de prim ajutor;5
e) măsurile de precauţie care trebuie luate la scoaterea şi înlocuirea
roţilor;
f) regulile privitoare la masa şi dimensiunea vehiculelor, precum şi la
dispozitivele de limitare a vitezei;
g) împiedicarea vizibilităţii conducătorului auto şi a celorlalţi
participanţi la trafic din cauza caracteristicilor vehiculului;
h) citirea unei harţi rutiere, planificarea unui itinerar, inclusiv
folosirea sistemelor de navigaţie electronice, facultativ;
i) factorii de securitate privitori la încărcătura vehiculului: controlul
încărcăturii - stivuire şi fixare - dificultăţi legate de anumite tipuri de
încărcături, de exemplu, lichide, încărcături suspendate, etc, încărcarea şi
descărcarea mărfurilor şi folosirea materialului de încărcare, numai pentru
categoriile C1, C1E, C şi CE;
j) responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce priveşte transportul
pasagerilor, confortul şi siguranţa călătorilor, transportul copiilor,
controalele necesare înaintea plecării;”
10. Articolul 12 se abrogă.
11. La articolul 13, alineatul (2) literele a) şi b), precum şi
alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins: „(2)
Autovehiculele prevăzute la alin. (1) trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii:
a) să fie dotate cu dublă comandă cel puţin pentru pedalele de ambreiaj
şi frână, cu excepţia autovehiculelor cu transmisie automată şi a
motocicletelor, care se dotează cu dublă comandă cel puţin pentru pedala de
frână;
b) să fie echipate cu oglinzi retrovizoare pentru candidat şi
examinator, iar pe caseta „ŞCOALA” să fie afişată vizibil menţiunea „EXAMEN”.
În cazul autovehiculelor din categoriile A1,
A2 şi A, menţiunea „EXAMEN” va fi afişată astfel încât să fie vizibilă
celorlalţi participanţi la trafic;
……
(4) Candidaţii cu dizabilităţi fizice susţin examenul cu autovehicule
dotate potrivit alin. (2), adaptate infirmităţii lor.
(5) În timpul examenului, autovehiculele destinate transportului de
mărfuri şi persoane precum şi remorcile nu vor fi încărcate.”
12. La articolul 13, după alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alineatul (6), care va avea următorul cuprins:
„(6) Mijloacele logistice necesare examinării la proba practică sunt
puse la dispoziţie de unitatea autorizată unde au fost efectuate cursurile de
pregătire a candidatului, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin.(4), când
acestea pot fi puse la dispoziţie de către candidat.”
13. La articolul 15, alineatul (1), partea introductivă a alineatului
(4) şi alineatul (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art.15 - (1) Proba practică de conducere în poligon a autovehiculelor
din categoriile A1, A2 şi A, se susţine în poligoane având dimensiunile şi
dotările conform schiţei prevăzute în anexa nr.5.
…..
(4) În timpul probei practice, examinatorul verifică următoarele
aptitudini şi modul de comportare specifice pentru categoriile A1, A2 şi A:
……
(6) Proba practică de conducere a motocicletei în poligon este promovată
de candidaţii care parcurg traseul în cel mult 3 minute şi nu au cumulat mai
mult de 15 puncte de penalizare. ”6
14. La articolul 15, după alineatul (8) se introduce un nou alineat,
alineatul (9), care va avea următorul cuprins:
„(9) Susţinerea probei practice în poligon şi traseu pentru categoriile
A1, A2 şi A se face numai pe motociclete fără ataş.”
15. După articolul 15, se introduc patru noi articole, articolele 151 -
154, care vor avea următorul cuprins:
Art.151 - La susţinerea probei practice în traseu pentru categoriile A1,
A2 şi A, candidatul va conduce însoţit, pe acelaşi vehicul, de un instructor
din cadrul unităţii autorizate. Examinatorul supraveghează candidatul dintr-un
autovehicul aparţinând unităţii autorizate şi condus de un angajat din cadrul
acesteia, iar comunicarea dintre examinator şi candidat se realizează prin
intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicaţii.
Art.152- (1) Proba practică pentru categoria AM constă numai în
verificarea aptitudinilor în poligoane special amenajate având dimensiunile şi
dotările conform schiţei prevăzute în anexa nr.5, cu executarea probelor
prevăzute în anexa nr.6, sfârşitul probei consemnându-se la momentul ajungerii
în punctul „Sosire”.
(2) Proba practică de conducere a moped-ului în poligon este promovată
de candidaţii care parcurg traseul în cel mult 2 minute şi nu au cumulat mai
mult de 15 puncte de penalizare.
(3) Prevederile art.15 alin.(2), (3), (4) lit.a) pct.2 şi (7) se aplică
în mod corespunzător.
(4) Candidatul care susţine proba practică pentru categoria AM trebuie
să fie echipat cu cască de protecţie.
Art.153- (1) - Examinarea la proba practică se susţine, de regulă, cu vehicule
cu transmisie manuală. (2) Vehiculul cu transmisie manuală reprezintă un
vehicul dotat cu pedală de ambreiaj sau, în cazul vehiculelor din categoriile
AM, A1, A2 şi A, cu manetă de ambreiaj, care trebuie acţionată de către
conducător la pornirea sau oprirea vehiculului şi la schimbarea vitezelor.
Art.154 – (1) Examinarea la proba practică se poate susţine şi cu
vehicule cu transmisie automată, în acest caz efectuându-se menţiuni
corespunzătoare pe permisul obţinut. (2) Prin vehicul cu transmisie automată se
înţelege vehiculul care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 153 alin.
(2).(3) Posesorii permiselor de conducere în care se găsesc menţiuni privind
dreptul de a conduce vehicule cu transmisie automată, care solicită obţinerea
dreptului de a conduce vehicule cu transmisie manuală din aceeaşi categorie,
trebuie să susţină o nouă probă practică, sub condiţia efectuării a unui număr
de cel puţin 6 ore de conducere practică a unui asemenea vehicul.
16. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.16 - În timpul probei practice, examinatorii urmăresc modul de
comportare a candidaţilor, în funcţie de categoria vehiculului, după cum
urmează: A. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru
categoriile A1, A2 şi A:
1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în
trafic, să iasă de pe un drum lateral;
2. să folosească drumuri drepte, să întâlnească vehicule, inclusiv în
pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;
5. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta sau la stânga, să schimbe
banda de circulaţie;
6. să intre/să iasă de pe o autostradă sau un drum similar, dacă este
cazul; să treacă de pe banda de accelerare/ieşire pe banda de decelerare;
7. să depăşească alte vehicule, obstacole, maşini staţionate, să fie
depăşiţi de alte vehicule, dacă este cazul;
8. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere
speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii
de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor,
precum şi circulaţia în tunele;
9. sa fie precauţi şi să ia masurile de siguranţă înainte de coborârea
de pe vehicule.
B. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru
categoriile B1, B şi BE:
a) Pregătirea şi controlul vehiculului din punctul de vedere al
siguranţei circulaţiei. Candidaţii trebuie să facă dovada capacităţii de a se
pregăti să conducă în siguranţă, prin respectarea următoarelor cerinţe:
1. să controleze vizual starea anvelopelor, blocurilor de
lumini/semnalizare faţă/spate, catadioptrilor, precum si existenţa trusei
medicale, triunghiurilor reflectorizante şi stingătorului de incendiu;
2. să controleze elementele legate de securitatea încărcării
vehiculului: caroseria, obloanele de încărcare, modul de încărcare, stivuirea
încărcăturii, numai pentru categoria BE;
3. sa controleze dispozitivul de cuplare şi conexiunile instalaţiei de
frânare şi a instalaţiei electrice între autovehicul şi remorcă, numai pentru
categoria BE;
4. să verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor
autovehiculului, funcţionalitatea direcţiei, frânei, instalaţiei de
ungere/răcire, spălătorului de parbriz, luminilor, semnalizării şi
avertizorului sonor;
5. să regleze scaunul şi tetierele, dacă este nevoie pentru a obţine o
poziţie corectă;
6. să regleze oglinzile retrovizoare şi centurile de siguranţă, dacă
este cazul;
7. să se asigure că uşile sunt închise şi să elibereze frâna de ajutor.
b) manevre speciale care trebuie testate în legătură cu siguranţa
circulaţiei, pentru categoria B1 şi B. Se asigură testarea modului de executare
a cel puţin două manevre, dintre care o manevră de mers înapoi, dintre
următoarele:
1. să efectueze o manevră de mers înapoi menţinând o traiectorie
rectilinie sau să efectueze o manevră de mers înapoi cu un viraj la dreapta ori
la stânga (în locuri amenajate sau unde există posibilitatea);
2. să facă o manevra de întoarcere;
3. să parcheze vehiculul şi să se repună în mişcare dintr-un loc de
staţionare paralel, oblic sau perpendicular, mergând pe direcţia înainte ori
înapoi, pe teren neted, în pantă sau în rampă;
4.să frâneze pentru a opri cu precizie; executarea unei opriri de
urgenţă este facultativă.
c) manevre speciale care trebuie testate din punctul de vedere al
siguranţei circulaţiei, pentru categoria BE:
1. să efectueze cuplarea şi decuplarea remorcii sau semiremorcii la/de
la autovehiculul trăgător; manevra trebuie să înceapă cu autovehiculul şi
remorca sau semiremorca în staţionare, aflate unul lângă celălalt în spaţii
amenajate;
2. să meargă pe direcţia înapoi, descriind astfel o curbă prestabilită;
3. să parcheze în siguranţă pentru încărcare/descărcare.
d) comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie să efectueze în mod
obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în condiţii de
siguranţă completă şi cu precauţiile necesare, astfel:
1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în
trafic, să iasă de pe un drum lateral;
2. să folosească drumuri drepte, să întâlnească vehicule, inclusiv în
pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să circule pe drumuri în rampă/pantă;
5. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;
6. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta sau la stânga, să schimbe
banda de circulaţie;
7. să intre/să iasă de pe o autostradă sau un drum similar, dacă este
cazul; să treacă de pe banda de accelerare/ieşire pe banda de decelerare;8
8. să depăşească alte vehicule, obstacole, maşini staţionate, să fie
depăşiţi de alte vehicule, dacă este cazul;
9. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere
speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel,
staţii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor,
precum şi circulaţia în tunele;
10. să circule astfel încât să asigure siguranţa deplasării şi reducerea
consumului de combustibil şi a emisiilor poluante prin manevre de
accelerare/decelerare, precum şi prin selectarea manuală a vitezelor, după caz;
11. sa fie precauţi şi să ia masurile de siguranţă înainte de coborârea
din vehicule.
C. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru
categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv:
a) pregătirea şi controlul tehnic al vehiculului din punctul de vedere
al siguranţei traficului.
Candidaţii trebuie să facă dovada capacităţii de a se pregăti pentru
conducerea în siguranţă, prin respectarea următoarelor cerinţe:
1. să verifice vizual, în ordine aleatorie, starea anvelopelor, fixarea
roţilor, starea elementelor suspensiei, a rezervoarelor de aer, a parbrizului,
ferestrelor, a blocurilor de lumini/semnalizare faţă/spate, a catadioptrilor,
precum si existenţa trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante şi a
stingătorului de incendiu;
2. să controleze elementele de securitate legate de încarcarea
vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de încărcare, mecanismul de
încărcare, dacă este cazul, sistemul de închidere a cabinei, modul de încărcare,
fixarea încărcăturii, numai pentru categoriile C1, C1E, C, CE şi Tr;
3. să controleze mecanismul de cuplare şi conexiunile instalaţiei de
frânare şi instalaţiei electrice, numai pentru categoriile C1E, CE, D1E, DE, Tr
şi Tv;
4. să verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor
autovehiculului, funcţionalitatea mecanismului de direcţie, a instalaţiei de
frânare, a instalaţiei de ungere/răcire, a luminilor, semnalizării şi a
avertizorului sonor;
5. să cunoască şi să urmărească aparatura de înregistrare a activităţii
conducătorului auto;
6. să regleze scaunul şi tetierele pentru a obţine o poziţie corectă,
după caz;
7. să regleze oglinzile retrovizoare, să cupleze, după caz, centura de
siguranţa şi să elibereze frâna de ajutor;
8. să fie capabili să ia măsurile speciale pentru securitatea
vehiculului, să controleze caroseria remorcii, uşile de serviciu, ieşirile de
urgenţă, instrumentarul de acordare a primului ajutor, stingătoarele şi alte
echipamente de siguranţă, numai pentru categoriile D1, D1E, D, DE, Tb, Tv şi
Tr;
9. să citească o hartă rutieră, facultativ.
b) Manevre speciale care trebuie testate pentru siguranţa circulaţiei:
1. să efectueze cuplarea şi decuplarea remorcii sau semiremorcii la/de
la autovehiculul trăgător, numai pentru categoriile C1E, CE, D1E, DE, Tr şi Tv;
manevra trebuie să înceapă cu autovehiculul şi remorca în staţionare unul lânga
altul, în locuri amenajate sau unde există posibilitatea şi nu se încalcă o
regulă de circulaţie;
2. să meargă pe direcţia înapoi, astfel încât să realizeze descrierea
unei curbe prestabilite;
3. să parcheze în mod sigur pentru a încărca/descărca pe o rampă/pe un
chei de descărcare sau pe o instalaţie asemănătoare, numai pentru categoriile
C1, C1E, C, CE şi Tr;
4. să parcheze pentru a lăsa să urce sau să coboare în siguranţă
călătorii unui autobuz, numai pentru categoriile D1, D1E, D, DE, Tb şi Tv.
c) comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie sa efectueze în mod
obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în condiţii de
deplina siguranţă şi luând toate precauţiile necesare, astfel:
1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în
trafic, să iasă de pe un drum fără prioritate;
2. să folosească drumuri drepte, să se intersecteze cu alte vehicule, inclusiv
în pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să circule pe drumuri în rampă/pantă; 9
5. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;
6. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta şi la stânga, să schimbe
banda de circulaţie;
7. să intre/să iasă de pe autostradă sau de pe drumuri similare, dacă
este cazul; intrare de pe banda de
accelerare şi ieşire pe banda de decelerare;
8. să depăşească alte vehicule, obstacole, maşini care staţionează, să
fie depăşiţi de alte vehicule, dacă
este cazul;
9. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere
speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel,
staţii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea
pantelor, precum şi circulaţia în tunele;
10. să circule astfel încât să asigure siguranţa deplasării şi reducerea
consumului de combustibil şi a emisiilor poluante prin manevre de
accelerare/decelerare, precum şi prin selectarea manuală a vitezelor, după caz;
11. să fie precauţi şi să ia măsurile de siguranţă înainte de coborârea
din vehicule.”
17. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23 - Restricţiile medicale se înscriu, potrivit reglementărilor
legale, în fişa medicală-tip, precum şi în fişa de şcolarizare pentru
conducerea autovehiculelor prevăzută în anexa nr.2, de către medicul autorizat,
în condiţiile legii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu