19.3.13

Schimbări la examenele pentru permisul de conducere auto



Candidaţii la examenele de obţinere a permiselor de conducere auto trebuie să fie pregătitţi cu schimbările pe care Ministerul Afacerilor Interne le-a prevăzut la procedura de examinare.

Atât viitorii şoferi, dar mai ales cei care lucrează în şcolile de şoferi, trebuie să şite noile reglmentări.
Deocamdată, modificările se află la faza de proiect, urmând ca data intraării în vicgoare să fie anunţată.
Iată ce schimbări sunt pregătite în proiect:  
1. La articolul 2, literele b) şi f) a se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„b) candidaţi - cetăţenii români şi străinii cu domiciliul sau reşedinţa în România, precum şi cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene cu drept de rezidenţă în România pe o perioadă mai mare de 3 luni ori aflaţi la studii în România pentru o perioadă de cel puţin 6 luni, care solicită examinarea pentru obţinerea permisului de conducere sau a unor noi categorii ale acestuia;
....
f) proba practică – probă constând în efectuarea unor manevre practice de conducere a vehiculului pe drumurile publice şi/sau în poligon;”
2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.3 - (1) Examinarea se efectuează:
a) de către serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă teritorială candidaţii îşi au domiciliul sau reşedinţa;
b) de către serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă teritorială candidaţii cetăţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei
Elveţiene cu drept de rezidenţă în România pe o perioadă mai mare de 3 luni îşi au rezidenţa;
c) de către serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă teritorială se află instituţia de învăţământ, în cazul candidaţilor cetăţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene aflaţi la studii în România pentru o perioadă de cel puţin 6 luni.
(2) Dovada existenţei uneia din situaţiile prevăzute la alin. (1) se face cu documente aflate în termen de valabilitate, după cum urmează:
a) pentru cetăţenii români, cu actul de identitate;
b) pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi pentru cetăţenii Confederaţiei Elveţiene, cu documentul care atestă dreptul de rezidenţă în România pe o perioadă mai mare de 3 luni, ori care atestă că se află la studii în România pe o perioadă mai mare de
6 luni;
c) pentru străini, cu documentul care atestă dreptul de şedere temporară sau dreptul de şedere pe termen lung.
(3) Examinarea, la ambele probe, se efectuează la acelaşi serviciu public comunitar.
(4) Proba practică se susţine numai cu examinatori atestaţi de către D.R.P.C.I.V. Aceştia pot fi diferiţi pentru fiecare dintre componentele probei practice.”2
3. După articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 31, care va avea următorul cuprins:
„Art. 31
– (1) Examinarea se desfăşoară prin susţinerea, succesiv, a probei teoretice şi a probei practice.
(2) Rezultatul examinării se consemnează, pentru fiecare probă susţinută, prin calificativul  „admis” sau „respins”.
(3) Promovarea examenului este supusă următoarelor reguli:
a) calificativul „admis” la proba teoretică permite, pentru o perioadă de un an de la data absolvirii cursurilor de pregătire teoretică şi practică, accesul la susţinerea probei practice;
b) calificativul „respins” la proba teoretică blochează accesul la susţinerea probei practice; proba teoretică poate fi susţinută, în cadrul unei noi examinări, după cel puţin 15 zile de la data obţinerii calificativului;
c) calificativul „admis” la proba practică în poligon permite accesul la susţinerea probei practice pe traseu;
d) calificativul „respins” la proba practică permite reluarea susţinerii acesteia, după cel puţin 15 zile de la data obţinerii calificativului şi prezentarea dovezii efectuării a 6 ore de pregătire practică, cu respectarea termenului prevăzut la lit. a);
e) calificativul „admis” la proba teoretică şi la proba practică reprezintă promovarea examenului pentru categoria solicitată.
(4) Candidatul care nu promovează ambele probe în termen de un an de la data absolvirii cursurilor de pregătire teoretică şi practică, este declarat „respins”; în acest caz, examinarea este condiţionată de efectuarea unui nou curs de pregătire.
(5) Pentru candidaţii aflaţi în situaţia prevăzută la art. 6 alin. (4), calificativul „admis” la proba teoretică rămâne valabil pe o perioadă de un an de la data primei prezentări în vederea programării pentru examinare. Candidaţii declaraţi „respins” se pot programa pentru o nouă examinare fără efectuarea unui curs de pregătire teoretică şi practică.
4. La articolul 4, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu următorul cuprins:„(21) Susţinerea probei practice se realizează astfel:
a) numai în poligon, pentru autovehiculele din categoria AM;
b) în poligon şi traseu, pentru autovehiculele din categoriile A1, A2 şi A;
c) numai în traseu, pentru autovehiculele din categoriile B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv.(22) Modul de organizare a activităţilor necesare desfăşurării probei practice se stabileşte prin ordin al prefectului, cu avizul D.R.P.C.I.V.”
5. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.6 - (1) La data programării, respectiv la data susţinerii probelor de examen, candidaţii trebuie să îndeplinească, potrivit legii, condiţiile de vârstă, să fie apţi din punct de vedere medical, să facă dovada pregătirii teoretice şi practice prin cursuri organizate în condiţiile legii, să nu se afle în una din situaţiile prevăzute la art. 24 alin.(6) din ordonanţa de urgenţă şi să facă dovada domiciliului saureşedinţei în România sau a prezenţei la studii în România, potrivit art. 23 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
(2) Dosarul de examinare trebuie sa conţina următoarele documente:
a) cererea-tip, semnată de candidat, prevăzută în anexa nr. 1;
b) fişa de şcolarizare în care se consemnează şi avizul medical „apt pentru conducerea vehiculelor din grupa ...”, corespunzător categoriei pentru care se solicită examinarea, prevăzută în anexa nr. 2; documentul eliberat de unitatea de asistenţă medicală autorizată, care atestă grupa de 3 vehicule pe care solicitantul este apt să le conducă, se păstrează la unitatea autorizată care a pregătit candidatul;
c) certificatul de cazier judiciar;
d) copia actului de identitate valabil;
e) dovada de plată a taxelor şi tarifelor aferente obţinerii permisului de conducere.
(3) Candidaţii la obţinerea unui permis de conducere din categoria AM, care fac dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislaţie rutieră specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei unităţi autorizate, sunt exceptaţi de la prezentarea documentului prevăzut la alin. (2) lit. b).
(4) Candidatul al cărui permis de conducere a fost anulat ca urmare a rămânerii definitive a unei hotărâri judecătoreşti de condamnare pentru una dintre faptele prevăzute la art.114 alin.(1) şi art.115 alin.(1) din ordonanţa de urgenţă, prezintă documentele prevăzute la alin. (2) lit. a), c)-e) şi trebuie să facă dovada că este apt din punct de vedere psihologic, printr-un document eliberat de un laborator de specialitate autorizat.
(5) Taxele şi tarifele aferente obţinerii permisului de conducere se pot încasa şi la ghişeele serviciilor publice comunitare competente să efectueze examinarea candidaţilor, în condiţiile stabilite prin ordin al prefectului.
(6) Candidaţii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani trebuie să prezinte, pe lângă documentele de la alin. (1) şi o declaraţie notarială privind acordul părinţilor, sau, după caz, al tutorelui, curatorului sau persoanei în îngrijirea ori supravegherea căruia se află, pentru participarea la examinare.
(7) În cazul în care se solicită obţinerea mai multor categorii, fiecare dosar întocmit pentru categoria solicitată suplimentar trebuie să conţină câte o copie a certificatului de cazier judiciar original.
(8) În cazul străinilor şi al cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European, certificatul de cazier judiciar este cel eliberat de Inspectoratul General al Poliţiei Române, potrivit legii.”
6. Alineatul (2) al articolului 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Atunci când se solicită permise de conducere pentru mai multe categorii, probele se susţin în zile diferite, pentru fiecare categorie de permis de conducere solicitată, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor alin. (1).”
7. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.8 - (1) Examinarea se efectuează numai după programarea candidaţilor în acest scop.
(2) Candidaţii susţin proba teoretică în ziua în care se prezintă în vederea programării.
(3) Solicitarea privind programarea candidaţilor se poate efectua şi prin intermediul unităţilor autorizate în care aceştia au urmat cursurile de pregătire teoretică şi practică, prin utilizarea unei aplicaţii informatice pusă la dispoziţie gratuit de către D.R.P.C.I.V., în baza unui protocol.
(4) În situaţia prevăzută la alin.(3), candidaţii aflaţi la prima examinare se prezintă în vederea susţinerii probei teoretice în cel mult 3 zile lucrătoare de la data solicitării programării de către unitatea autorizată, în caz contrar, solicitarea de programare îşi pierde valabilitatea.
(5) După susţinerea probei teoretice, candidaţii declaraţi „admis” se programează pentru susţinerea probei practice, în limita locurilor disponibile.
(6) Şeful serviciului public comunitar stabileşte zilnic examinatorii care desfăşoară activităţi de examinare. Repartizarea examinatorilor, câte unul pentru fiecare programator, se face de către sistemul informatic, în mod aleatoriu.
(7) Programatoarele şi anexa la testul de examen se listează zilnic, de regulă la începutul programului de lucru. Anexa la testul de examen are conţinutul prevăzut în anexa nr.3 şi se listează în două exemplare. La susţinerea probei practice, ambele exemplare ale anexei se completează de către examinator şi se semnează de către persoanele prevăzute în formular, iar unul dintre exemplare se înmânează candidatului declarat „respins” la această probă.”
8. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.9 - Examinarea candidaţilor la proba teoretică se desfăşoară în săli adecvate acestei activităţi, stabilite prin dispoziţie a şefului serviciului public comunitar, cu aprobarea prefectului şi avizul D.R.P.C.I.V. Avizul se acordă cu privire la echipamentele şi comunicaţiile asigurate de către D.R.P.C.I.V. Accesul candidaţilor în sălile de examinare este gratuit.”
9. La articolul 10, alineatele (1) şi (2), precum şi punctele A şi B din cadrul alineatului (5), se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 10 - (1) Întrebările pe baza cărora se susţine proba teoretică şi răspunsurile aferente acestora, din care sunt generate testele de examen, se elaborează şi se administrează de către D.R.P.C.I.V., în mod unitar la nivelul întregii ţări, prin intermediul unei aplicaţii informatice.
(2) Proba teoretică cuprinde un număr diferenţiat de întrebări particularizate pentru fiecare categorie, criteriile de promovabilitate fiind următoarele:
a) pentru categoriile AM, A1, A2 şi A, testul cuprinde 20 întrebări, timpul de soluţionare fiind de 20 minute. Se declară „admis” candidatul care răspunde corect la cel puţin 17 întrebări;
b) pentru categoriile B1, B, C1, C, Tr, D1, D, Tb şi Tv, testul cuprinde 26 întrebări, timpul de soluţionare fiind de 30 minute. Se declară „admis” candidatul care răspunde corect la cel puţin 22 întrebări;
c) pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E şi DE, testul cuprinde 11 întrebări, timpul de soluţionare fiind de 15 minute. Se declară „admis” candidatul care răspunde corect la cel puţin 9 întrebări.
……….
(5) Testele trebuie sa cuprindă şi noţiuni specifice categoriilor pentru care se susţine
examinarea, după cum urmează:
A. pentru categoriile AM, A1, A2 şi A:
a) folosirea echipamentelor de protecţie, cum ar fi: mănuşile, cizmele, îmbrăcămintea şi casca;
b) vizibilitatea motocicliştilor pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) riscurile legate de diferitele condiţii de circulaţie, acordându-se atenţie şi porţiunilor alunecoase de şosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, şinelor de tramvai etc;
d) elementele mecanice legate de siguranţa conducerii auto, acordându-se atenţie şi comutatorului pentru întreruperea curentului în cazuri de urgenţa, curelei de transmisie şi nivelului de ulei;
B. pentru categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D şi DE:
a) regulile referitoare la durata de conducere şi perioadele de repaus, conform Regulamentului
(CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 şi (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului, cu modificarile ulterioare; utilizarea dispozitivului de înregistrare prevazut de Regulamentul (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului din 20 decembrie 1985 privind aparatura de înregistrare în transportul rutier, cu modificarile ulterioare;
b) regulile referitoare la tipul de transport: de mărfuri sau de călători;
c) documentele referitoare la vehicul şi la transport, necesare pentru transportul naţional şi internaţional de mărfuri şi călători;
d) comportamentul care trebuie adoptat în caz de accident; cunoaşterea măsurilor care trebuie luate după un accident sau un eveniment similar, mai ales a intervenţiilor de evacuare a pasagerilor, precum şi cunoştinţe de bază în materie de prim ajutor;5
e) măsurile de precauţie care trebuie luate la scoaterea şi înlocuirea roţilor;
f) regulile privitoare la masa şi dimensiunea vehiculelor, precum şi la dispozitivele de limitare a vitezei;
g) împiedicarea vizibilităţii conducătorului auto şi a celorlalţi participanţi la trafic din cauza caracteristicilor vehiculului;
h) citirea unei harţi rutiere, planificarea unui itinerar, inclusiv folosirea sistemelor de navigaţie electronice, facultativ;
i) factorii de securitate privitori la încărcătura vehiculului: controlul încărcăturii - stivuire şi fixare - dificultăţi legate de anumite tipuri de încărcături, de exemplu, lichide, încărcături suspendate, etc, încărcarea şi descărcarea mărfurilor şi folosirea materialului de încărcare, numai pentru categoriile C1, C1E, C şi CE;
j) responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce priveşte transportul pasagerilor, confortul şi siguranţa călătorilor, transportul copiilor, controalele necesare înaintea plecării;”
10. Articolul 12 se abrogă.
11. La articolul 13, alineatul (2) literele a) şi b), precum şi alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins: „(2) Autovehiculele prevăzute la alin. (1) trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie dotate cu dublă comandă cel puţin pentru pedalele de ambreiaj şi frână, cu excepţia autovehiculelor cu transmisie automată şi a motocicletelor, care se dotează cu dublă comandă cel puţin pentru pedala de frână;
b) să fie echipate cu oglinzi retrovizoare pentru candidat şi examinator, iar pe caseta „ŞCOALA” să fie afişată vizibil menţiunea „EXAMEN”. În cazul autovehiculelor din categoriile A1,
A2 şi A, menţiunea „EXAMEN” va fi afişată astfel încât să fie vizibilă celorlalţi participanţi la trafic;
……
(4) Candidaţii cu dizabilităţi fizice susţin examenul cu autovehicule dotate potrivit alin. (2), adaptate infirmităţii lor.
(5) În timpul examenului, autovehiculele destinate transportului de mărfuri şi persoane precum şi remorcile nu vor fi încărcate.”
12. La articolul 13, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), care va avea următorul cuprins:
„(6) Mijloacele logistice necesare examinării la proba practică sunt puse la dispoziţie de unitatea autorizată unde au fost efectuate cursurile de pregătire a candidatului, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin.(4), când acestea pot fi puse la dispoziţie de către candidat.”
13. La articolul 15, alineatul (1), partea introductivă a alineatului (4) şi alineatul (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art.15 - (1) Proba practică de conducere în poligon a autovehiculelor din categoriile A1, A2 şi A, se susţine în poligoane având dimensiunile şi dotările conform schiţei prevăzute în anexa nr.5.
…..
(4) În timpul probei practice, examinatorul verifică următoarele aptitudini şi modul de comportare specifice pentru categoriile A1, A2 şi A:
……
(6) Proba practică de conducere a motocicletei în poligon este promovată de candidaţii care parcurg traseul în cel mult 3 minute şi nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare. ”6
14. La articolul 15, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), care va avea următorul cuprins:
„(9) Susţinerea probei practice în poligon şi traseu pentru categoriile A1, A2 şi A se face numai pe motociclete fără ataş.”
15. După articolul 15, se introduc patru noi articole, articolele 151 - 154, care vor avea următorul cuprins:
Art.151 - La susţinerea probei practice în traseu pentru categoriile A1, A2 şi A, candidatul va conduce însoţit, pe acelaşi vehicul, de un instructor din cadrul unităţii autorizate. Examinatorul supraveghează candidatul dintr-un autovehicul aparţinând unităţii autorizate şi condus de un angajat din cadrul acesteia, iar comunicarea dintre examinator şi candidat se realizează prin intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicaţii.
Art.152- (1) Proba practică pentru categoria AM constă numai în verificarea aptitudinilor în poligoane special amenajate având dimensiunile şi dotările conform schiţei prevăzute în anexa nr.5, cu executarea probelor prevăzute în anexa nr.6, sfârşitul probei consemnându-se la momentul ajungerii în punctul „Sosire”.
(2) Proba practică de conducere a moped-ului în poligon este promovată de candidaţii care parcurg traseul în cel mult 2 minute şi nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare.
(3) Prevederile art.15 alin.(2), (3), (4) lit.a) pct.2 şi (7) se aplică în mod corespunzător.
(4) Candidatul care susţine proba practică pentru categoria AM trebuie să fie echipat cu cască de protecţie.
Art.153- (1) - Examinarea la proba practică se susţine, de regulă, cu vehicule cu transmisie manuală. (2) Vehiculul cu transmisie manuală reprezintă un vehicul dotat cu pedală de ambreiaj sau, în cazul vehiculelor din categoriile AM, A1, A2 şi A, cu manetă de ambreiaj, care trebuie acţionată de către conducător la pornirea sau oprirea vehiculului şi la schimbarea vitezelor.
Art.154 – (1) Examinarea la proba practică se poate susţine şi cu vehicule cu transmisie automată, în acest caz efectuându-se menţiuni corespunzătoare pe permisul obţinut. (2) Prin vehicul cu transmisie automată se înţelege vehiculul care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 153 alin. (2).(3) Posesorii permiselor de conducere în care se găsesc menţiuni privind dreptul de a conduce vehicule cu transmisie automată, care solicită obţinerea dreptului de a conduce vehicule cu transmisie manuală din aceeaşi categorie, trebuie să susţină o nouă probă practică, sub condiţia efectuării a unui număr de cel puţin 6 ore de conducere practică a unui asemenea vehicul.
16. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.16 - În timpul probei practice, examinatorii urmăresc modul de comportare a candidaţilor, în funcţie de categoria vehiculului, după cum urmează: A. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile A1, A2 şi A:
1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum lateral;
2. să folosească drumuri drepte, să întâlnească vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;
5. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta sau la stânga, să schimbe banda de circulaţie;
6. să intre/să iasă de pe o autostradă sau un drum similar, dacă este cazul; să treacă de pe banda de accelerare/ieşire pe banda de decelerare;
7. să depăşească alte vehicule, obstacole, maşini staţionate, să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă este cazul;
8. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum şi circulaţia în tunele;
9. sa fie precauţi şi să ia masurile de siguranţă înainte de coborârea de pe vehicule.
B. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile B1, B şi BE:
a) Pregătirea şi controlul vehiculului din punctul de vedere al siguranţei circulaţiei. Candidaţii trebuie să facă dovada capacităţii de a se pregăti să conducă în siguranţă, prin respectarea următoarelor cerinţe:
1. să controleze vizual starea anvelopelor, blocurilor de lumini/semnalizare faţă/spate, catadioptrilor, precum si existenţa trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante şi stingătorului de incendiu;
2. să controleze elementele legate de securitatea încărcării vehiculului: caroseria, obloanele de încărcare, modul de încărcare, stivuirea încărcăturii, numai pentru categoria BE;
3. sa controleze dispozitivul de cuplare şi conexiunile instalaţiei de frânare şi a instalaţiei electrice între autovehicul şi remorcă, numai pentru categoria BE;
4. să verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului, funcţionalitatea direcţiei, frânei, instalaţiei de ungere/răcire, spălătorului de parbriz, luminilor, semnalizării şi avertizorului sonor;
5. să regleze scaunul şi tetierele, dacă este nevoie pentru a obţine o poziţie corectă;
6. să regleze oglinzile retrovizoare şi centurile de siguranţă, dacă este cazul;
7. să se asigure că uşile sunt închise şi să elibereze frâna de ajutor.
b) manevre speciale care trebuie testate în legătură cu siguranţa circulaţiei, pentru categoria B1 şi B. Se asigură testarea modului de executare a cel puţin două manevre, dintre care o manevră de mers înapoi, dintre următoarele:
1. să efectueze o manevră de mers înapoi menţinând o traiectorie rectilinie sau să efectueze o manevră de mers înapoi cu un viraj la dreapta ori la stânga (în locuri amenajate sau unde există posibilitatea);
2. să facă o manevra de întoarcere;
3. să parcheze vehiculul şi să se repună în mişcare dintr-un loc de staţionare paralel, oblic sau perpendicular, mergând pe direcţia înainte ori înapoi, pe teren neted, în pantă sau în rampă;
4.să frâneze pentru a opri cu precizie; executarea unei opriri de urgenţă este facultativă.
c) manevre speciale care trebuie testate din punctul de vedere al siguranţei circulaţiei, pentru categoria BE:
1. să efectueze cuplarea şi decuplarea remorcii sau semiremorcii la/de la autovehiculul trăgător; manevra trebuie să înceapă cu autovehiculul şi remorca sau semiremorca în staţionare, aflate unul lângă celălalt în spaţii amenajate;
2. să meargă pe direcţia înapoi, descriind astfel o curbă prestabilită;
3. să parcheze în siguranţă pentru încărcare/descărcare.
d) comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie să efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în condiţii de siguranţă completă şi cu precauţiile necesare, astfel:
1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum lateral;
2. să folosească drumuri drepte, să întâlnească vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să circule pe drumuri în rampă/pantă;
5. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;
6. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta sau la stânga, să schimbe banda de circulaţie;
7. să intre/să iasă de pe o autostradă sau un drum similar, dacă este cazul; să treacă de pe banda de accelerare/ieşire pe banda de decelerare;8
8. să depăşească alte vehicule, obstacole, maşini staţionate, să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă este cazul;
9. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum şi circulaţia în tunele;
10. să circule astfel încât să asigure siguranţa deplasării şi reducerea consumului de combustibil şi a emisiilor poluante prin manevre de accelerare/decelerare, precum şi prin selectarea manuală a vitezelor, după caz;
11. sa fie precauţi şi să ia masurile de siguranţă înainte de coborârea din vehicule.
C. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv:
a) pregătirea şi controlul tehnic al vehiculului din punctul de vedere al siguranţei traficului.
Candidaţii trebuie să facă dovada capacităţii de a se pregăti pentru conducerea în siguranţă, prin respectarea următoarelor cerinţe:
1. să verifice vizual, în ordine aleatorie, starea anvelopelor, fixarea roţilor, starea elementelor suspensiei, a rezervoarelor de aer, a parbrizului, ferestrelor, a blocurilor de lumini/semnalizare faţă/spate, a catadioptrilor, precum si existenţa trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante şi a stingătorului de incendiu;
2. să controleze elementele de securitate legate de încarcarea vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de încărcare, mecanismul de încărcare, dacă este cazul, sistemul de închidere a cabinei, modul de încărcare, fixarea încărcăturii, numai pentru categoriile C1, C1E, C, CE şi Tr;
3. să controleze mecanismul de cuplare şi conexiunile instalaţiei de frânare şi instalaţiei electrice, numai pentru categoriile C1E, CE, D1E, DE, Tr şi Tv;
4. să verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului, funcţionalitatea mecanismului de direcţie, a instalaţiei de frânare, a instalaţiei de ungere/răcire, a luminilor, semnalizării şi a avertizorului sonor;
5. să cunoască şi să urmărească aparatura de înregistrare a activităţii conducătorului auto;
6. să regleze scaunul şi tetierele pentru a obţine o poziţie corectă, după caz;
7. să regleze oglinzile retrovizoare, să cupleze, după caz, centura de siguranţa şi să elibereze frâna de ajutor;
8. să fie capabili să ia măsurile speciale pentru securitatea vehiculului, să controleze caroseria remorcii, uşile de serviciu, ieşirile de urgenţă, instrumentarul de acordare a primului ajutor, stingătoarele şi alte echipamente de siguranţă, numai pentru categoriile D1, D1E, D, DE, Tb, Tv şi Tr;
9. să citească o hartă rutieră, facultativ.
b) Manevre speciale care trebuie testate pentru siguranţa circulaţiei:
1. să efectueze cuplarea şi decuplarea remorcii sau semiremorcii la/de la autovehiculul trăgător, numai pentru categoriile C1E, CE, D1E, DE, Tr şi Tv; manevra trebuie să înceapă cu autovehiculul şi remorca în staţionare unul lânga altul, în locuri amenajate sau unde există posibilitatea şi nu se încalcă o regulă de circulaţie;
2. să meargă pe direcţia înapoi, astfel încât să realizeze descrierea unei curbe prestabilite;
3. să parcheze în mod sigur pentru a încărca/descărca pe o rampă/pe un chei de descărcare sau pe o instalaţie asemănătoare, numai pentru categoriile C1, C1E, C, CE şi Tr;
4. să parcheze pentru a lăsa să urce sau să coboare în siguranţă călătorii unui autobuz, numai pentru categoriile D1, D1E, D, DE, Tb şi Tv.
c) comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie sa efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în condiţii de deplina siguranţă şi luând toate precauţiile necesare, astfel:
1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum fără prioritate;
2. să folosească drumuri drepte, să se intersecteze cu alte vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să circule pe drumuri în rampă/pantă; 9
5. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;
6. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta şi la stânga, să schimbe banda de circulaţie;
7. să intre/să iasă de pe autostradă sau de pe drumuri similare, dacă este cazul; intrare de pe banda de
accelerare şi ieşire pe banda de decelerare;
8. să depăşească alte vehicule, obstacole, maşini care staţionează, să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă
este cazul;
9. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum şi circulaţia în tunele;
10. să circule astfel încât să asigure siguranţa deplasării şi reducerea consumului de combustibil şi a emisiilor poluante prin manevre de accelerare/decelerare, precum şi prin selectarea manuală a vitezelor, după caz;
11. să fie precauţi şi să ia măsurile de siguranţă înainte de coborârea din vehicule.”
17. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23 - Restricţiile medicale se înscriu, potrivit reglementărilor legale, în fişa medicală-tip, precum şi în fişa de şcolarizare pentru conducerea autovehiculelor prevăzută în anexa nr.2, de către medicul autorizat, în condiţiile legii.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu