26.1.13
Cum se va calcula taxa de timbru auto
Din acest an, intră în vigoare noua formulă de calcul a taxei auto, care va fi aplicată sub forma timbrului de mediu. Ea va produce creştereal sumelor de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi scădere pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro.
Cum se vor calcula noile taxe:
Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic.
Astfel, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc, fabricată în 2012, taxa de plătit va scădea de la 164 euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, fabricată în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 euro la 264 euro.
Exemple de reduceri de taxe pentru maşinile Euro 5 fabricate anul trecut sunt:
Dacia Duster 1461 cmc, emisie 137 CO2, - de la 164 euro la 154 euro;
VW Golf 6 1598cmc, 107 CO2 -de la 163 euro la 55 euro;
Dacia Duster 1461 cmc, emisie 126/130/137 CO2, - de la 163 euro la 116 euro;
Dacia Logan MCV 1461cmc, 119 CO2 - de la 150 euro la 85 euro;
Skoda Octavia 1598 cmc, emisie 119 CO2 - de la 163 euro la 85 euro;
Ford Fiesta 1250cmc, 129 CO2 - de la 133 euro la 105 euro;
Renault Clio 1390 cmc, 127 CO2 -de la 145 euro la 103 euro;
Ford Focus 1598 cmc, 109 CO2 -de la 163 euro la 56 euro.
Pentru Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa este indicată în creştere, de la 73 euro la 107 euro.
Pentru maşinile second-hand înmatriculate în 2012, taxa creşte în majoritatea cazurilor:
VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2002-de la 189 euro la 339 euro;
Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2004/2005/2006 -de la 293 euro la 336 euro;
VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2003, de la 238 euro la 452 euro;
Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2005 -de la 338 euro la 388 euro;
Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2001/2002/2003 -de la 222 euro la 354 euro;
Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 -de la 383 euro la 440 euro;
Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2002- de la 285 euro la 455 euro;
VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2004 - de la 272 euro la 414 euro;
Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2003 - de la 359 euro la 573 euro;
VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004 -de la 905 euro la 1.243 euro.
Pentru VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2008, taxa este indicată în scădere de la 1.132 euro la 878 euro.
Pentru maşinile tip Euro 3, Euro 2 şi non-euro, taxa scade de la 1.830 euro la 1.657 euro la maşini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001 şi de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.
Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu şi celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto.
În cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia că o scutire exclusiv pentru aceste maşini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel că soluţia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru maşinile vechi, în funcţie de perioada de viaţă, astfel încât suma de plată să scadă.
Pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se restituie o parte din taxa platită, ca parte reziduală a acesteia (calculată în funcţie de perioada de utilizare).
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere.
În cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi a celor care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, noul timbru va fi plătit la prima vânzare a maşinii.
Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conţinea în calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea cilindrică (deşi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe maşină, plătit la administraţia locală), era discriminatorie şi atragea ameninţări cu infringementul din partea UE.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu